اهمیت ورزش در کنترل دیابت و کاهش اضطراب

 

ورزش در پيشگيري و درمان بسياري از بيماري ها نقش قابل توجهي دارد. در اين مبحث به 2 مورد شايع تر شامل ديابت و پوكي استخوان اشاره مي شود. شيوع ديابت در جوامع بشري رو به افزايش است به نحوي كه از سال 1976 تا 1994 شيوع ديابت قندي آشكار در ايالات متحده از 9/8 به 3/12 درصد و شيوع اختلال گلوكز ناشتا (ifg) از 5/6 به 7/9 درصد رسيده است. ميزان بروز ديابت در سنين نوجواني بالاخص ديابت تيپ2 رو به افزايش است. ميزان بروز چاقي نيز رو به افزايش است كه چاقي، مصرف مواد پر كالري و فعاليت جسماني كم و گذراندن زمان زيادي براي تماشاي تلويزيون يا انجام بازي هاي كامپيوتري مي توانند از علل آن باشند. در يك مطالعه ميزان شيوع چاقي در افراد 13-7 ساله در حدود 10 درصد و شيوع اضافه وزن در حدود 30 درصد بوده است. علت ديابت قندي مي تواند كمبود انسولين ترشح شده، مقاومت به انسولين يا افزايش توليد گلوكز را شامل شود. ديابت تيپ 1 به دو زير رده a و b تقسيم مي شوند كه در هر دو مورد، كاهش توليد انسولين در داخل بدن ديده مي شود. در طولاني مدت، اين نوع ديابت مي تواند عوارضي مشابه ديابت بزرگسالان همچون رتينوپاتي، نفروپاتي، نوروپاتي، بيماري عروق كرونر قلبي و بيماري عروق محيطي داشته باشد. ورزش در پيشگيري اوليه از ديابت تيپ 1 نقش شناخته شده اي ندارد اما در كنترل قند خون، درمان بيماران، پيشگيري از عوارض ديابت و بهبود كيفيت زندگي اين افراد موثر است. يعني در حقيقت ورزش در كنار دارو و رژيم غذايي در پيشگيري ثانويه و ثالثيه موثر است. مقاومت به انسولين، چاقي و كمبود نسبي انسولين مي توانند از علل ايجاد ديابت تيپ 2 باشند. ورزش در پيشگيري اوليه از ديابت تيپ 2 نقش شناخته شده اي دارد و مي تواند علاوه بر كاهش وزن، موجب افزايش حساسيت به انسولين در سطح سلولي گردد. همچنين ورزش همراه با رژيم غذايي و دارو در پيشگيري ثانويه و ثالثيه نيز موثر است. همانگونه كه گفته شد، ورزش در پيشگيري اوليه ديابت تيپ 2 و پيشگيري ثانويه و ثالثيه در ديابت تيپ 1 و 2 نقش موثري دارد. اما در مورد افراد ديابتيك بايد مراقب بود كه فرد در اثر ورزش دچار مشكلات نشود. بهترين قند خون قبل از ورزش 180-120 ميلي گرم در دسي ليتر است. اگر قند خون قبل از ورزش بالاتر از 250 ميلي گرم یا پایین تر از 100 میلی گرم در دسي ليتر باشد، فرد مستعد افت سطح هوشیاری(كتواسيدوز ديابتي یا هپیگلیسمی) خواهد بود. قبل از برنامه ريزي ورزشي بايد معاينات كامل پزشكي در فرد انجام شود بيمار بايد به يك برنامه منطقي متعهد باشد بهتر است يك يار تمريني براي خود انتخاب كند. ترجيحا به ورزش هاي متفاوت بپردازد تا هم لذت بيشتري را كسب كند و هم از احتمال وقوع صدمات بكاهد در هدف گذاري واقع گرا باشد فرد بايد در مورد امنيت جلسات تمريني آموزش هاي كافي ديده باشد.

افزون بر اینها، از اثرات دیگر ورزش، مقابله با فشارها و استرس هاست، تحقیقات بی شماری در باره شیوه ی کاهش فشار روانی به کمک ورزش صورت گرفته که اکثر آنها نشان می دهند، ورزش و فعالیتهای بدنی می تواند موجب کاهش فشارهای روانی شود( مجله علمی دانشگاه سمنان، جلد 10، شماره 4 تابستان 88). مطالعات نشان دادند که حتی یک جلسه ورزشهای هوازی و بی هوازی می تواند اثرات مثبتی بر خستگی و عصبانیت داشته باشد. همچنین بر اساس مطالعات انجام شده، تمرینات بدنی  با تخلیه انرزی به افراد آرامش داده و باعث کاهش فشارهای روانی می شود.( مجله علمی دانشگاه سمنان، جلد 10، شماره 4 تابستان 88).
شما اینجا هستید: خانه مطالب کلی و مفید دیابت اهمیت ورزش در کنترل دیابت و کاهش اضطراب